Kilka prostych ćwiczeń na wzmocnienie wzroku

Narząd wzroku to narząd jak każdy inny i można stosować szereg ćwiczeń poprawiających jakość jego pracy. Kilka z nich jest wyjątkowo prostych, zaskakująco skutecznych i wciąż niestety mało znanych.

Przybliżmy je.

I. Jezioro. Na dużej kartce papieru malujemy jezioro z niebieskimi falami i wieszamy taką kartę na odległości około 1m od głowy. Kiedy poczujemy pieczenie, a jeśli go nie czujemy, to co godzinę, należy przerwać pracę, przykuć wzrok do kartki i objechać wzrokiem całe jezioro dookoła kilka razy.

II. Bliżej i dalej. Ćwiczenie jest przeznaczone przede wszystkim dla osób pracujących długie godziny z komputerem lub z tekstem. Polega na przenoszeniu wzroku z obiektów położonych daleko (najlepiej kilkadziesiąt metrów) na te, które są na wyciągniecie ręki. Następnie rozglądamy się intensywnie dookoła. Cały czas głowa musi być oczywiście nieruchomo.

III. Ruchomy ołówek. Do tego ćwiczenia należy wykorzystać ołówek, na którego boku malujemy kropkę. W tę kropkę będziemy się cały czas wpatrywać. Ćwiczenie polega na wyciągnięciu ołówka przed siebie na wysokości wzroku i zataczanie nim najpierw mniejszych, a potem większych kółek. Przy cały czas nieruchomej głowie należy skupiać się na ołówku, ale starać się też zauważać inne przedmioty z pola widzenia. W czasie ćwiczenia pamiętamy o mruganiu i oddychamy normalnie. Najpierw robimy 5 kółek w jednym kierunku, potem w drugim kierunku. Ćwiczenie prowadzimy najpierw dla obu oczu, a potem zakrywając każde z oczu i ćwicząc drugie oko.

IV. Zaciskane powieki. Z zamkniętymi oczami robimy głęboki wdech równocześnie napinając mięśnie twarzy i szyi. Wstrzymujemy oddech na kilka chwil i w tym czasie dociskamy silnie powieki oraz zaciskamy szczęki. W czasie szybkiego wydechu wytrzeszczamy oczy. Następnie pozostaje tylko zrobienie głośnego westchnięcia z szeroko otwartymi ustami i gotowe. Wszystko należy powtórzyć trzy razy.

ćwiczymy wzroku V. Prawa-lewa. Zamykamy powieki i rozluźniamy mięśnie twarzy. Zamkniętymi oczami wiedziemy w prawo do momentu, kiedy poczujemy napięcie. Wytrzymujemy trochę, wracamy do pozycji wyjścia i patrzymy w lewo, a potem wracamy do punktu wyjścia. Jest to jedno powtórzenie ćwiczenia. Wszystkich powtórzeń bez otwierania oczu powinno być 5. 

VI. Rozgrzewanie dłońmi (palming). Należy usiąść prosto przy biurku, mocno potrzeć o siebie dłonie i przyłożyć je do oczu. Ciało powinno być wyprostowane, więc pod łokcie można coś podłożyć, by zachować odpowiednią pozycje. Ćwiczenie polega na zanurzaniu się w ciemności, im głębszej, tym lepiej. Warto sobie w tym czasie wyobrażać różne miłe obrazy i spokojnie oddychać.

Kategorie: Jak dbać o wzrok? ,